0

Ostoskorisi on tyhjä

19 helmikuu, 2021 6 min lukuaika

Weekendbee on vastuullisesti tuotettujen urheiluvaatteiden verkkokauppa, mutta miltä näyttää itse Weekendbee-yrityksen vastuullisuus?

On jälleen aika julkistaa vuosittainen vastuullisuusraporttimme, jossa käymme läpi Weekendbee Oy yrityksen vastuullisuutta. Vuosi 2020 oli Weekendbeen toinen kokonainen toimintavuosi ja koronan vaikutusten takia yritys kävi läpi monenlaisia tapahtumia vuoden aikana. 

Weekendbeen toiminnan missio on tehdä vastuullisesta elämäntyylistä mahdollisimman helppoa ja inspiroivaa. Uskomme, että tie parempaan maailmaan kulkee positiivisuuden kautta ja siksi pyrimme lisäämään tietoa vastuullisesta elämäntyylistä inspiraation kautta, emme pelottelemalla. 

Ydintoimintamme perustuu vastuullisesti tuotettujen urheilu- ja vapaa-ajan vaatteiden jälleenmyyntiin. Myymiemme tuotteiden lisäksi haluamme, että koko toimintamme seuraa samoja arvoja ja on mahdollisimman kestävää niin ekologisesti kuin eettisestikin.

Kaikkein vastuullisinta tietysti olisi, ettei kukaan meistä ostaisi enää yhtäkään uutta vaatetta tässä maailmassa, mutta valitettavasti vaatteiden ostaminen tuskin tulee ihan hetkessä loppumaan. Siksi valitsimme seuraavaksi parhaan vaihtoehdon eli tehdä vastuullisten vaatteiden ja erityisesti ulkoilu- ja urheiluvaatteiden löytämisestä ja ostamisesta mahdollisimman helppoa. 

Weekendbeen 2020 vastuullisuusraportissa käsittelemme mm. seuraavia osa-alueita:

- Yrityksen toiminta 

- Varastointi ja kuljetukset

- Asiakaslähetysten ekologisuus

- Hankintatoiminnan ekologisuus

- Weekendbeen vastuullisuuskriteerit

Haluatko tietää lisää vastuullisuudestamme tai antaa meille palautetta? Kerromme mielellämme lisää ja kehitämme omaa viestintäämme.

 

Weekendbee edelläkävijänä paikkariippumattomassa yritystoiminnassa

Weekendbee on vuonna 2018 perustettu suomalainen, perheomistuksessa oleva verkkokauppa. Toimimme kansainvälisesti, toimittaen tuotteita vuoden 2020 aikana yli 40 maahan. Suunnittelimme Weekendbeen alusta pitäen toimimaan mahdollisimman pienillä ympäristövaikutuksilla, jotka on huomioitu kaikessa toiminnassa. 

Vuoden 2020 aikana tiimimme kasvoi kahdesta perustajajäsenestä yhteensä neljään henkilöön samalla kun liikevaihtomme noin kolminkertaistui ollen vuonna 2020 hieman alle miljoona euroa. 

Vaateteollisuus on yksi merkittävistä päästöjen aiheuttajista, joten parannettavaa alalla löytyy. Vaatteiden valmistus ja myyminen aiheuttavat aina jonkinlaisen ympäristövaikutuksen, jota on mahdollista pienentää ekologisella ja eettisellä toiminnalla. Vaatteet ovat yksi ihmisen perustarpeista, joten halusimme tehdä vastuullisten vaatteiden ja erityisesti ulkoilu- ja urheiluvaatteiden löytämisestä ja ostamisesta mahdollisimman helppoa. 

Weekendbeen perusajatuksena on toimia paikkariippumattomasti. Jo ennen koronaa, meillä ei ole koskaan ollut varsinaista toimistoa vaan me kaikki tiimin jäsenet työskentelemme kotona sijaitsevista työpisteistämme. Näin työskennellessä meidän ei tarvitse päivittäin matkustaa toimistolle ja pitää yllä erillistä toimistotilaa. Täysin paikasta riippumaton, mobiili työskentelytapa mahdollistaa myös yhteistyön erilaisten, ympäri maailmaa sijaitsevien ihmisten ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Meidän ei tarvitse matkustaa erikseen palavereja varten vaan käymme kaikki viikottaiset palaverit verkkopalaveripalveluiden kautta.

Aikaisemmin työskentelytapaamme kummasteltiin, mutta vuoden 2020 jälkeen etätyöskentelystä on tullut normaalia myös isommissa yrityksissä. Toki toimintamme vaatii edelleen fyysistä tekemistä varastokumppanimme toimesta, mutta kaiken muun pyrimme hoitamaan paikkariippumattomasti.

Koronasta johtuen, vuonna 2020 tiimimme ulkomaantyömatkat vähentyivät entisestään. Puolivuosittaisten messumatkujen sijaan vuoden ainoa matkustus tapahtui tammikuussa ISPO-messuille Muncheniin, jossa katsoimme seuraavan talven mallistot ja tapasimme yhteistyökumppaneitamme.

Toimintamme hiilijalanjäljen kannalta merkittävää on myös se, miten verkkokaupan teknologia on hoidettu. Woolmanin mukaan julkiset verkkokaupan pilvipalvelualustat, kuten Weekendbeen käyttämä Shopify, hyödyntävät yhteisiä resursseja ja ovat huomattavasti ekologisempia verrattuna jokaisen yrityksen omaan verkkokauppa-alustaan. Palvelimet ja datakeskukset ovat historiallisesti olleet suuri lähde kasvihuonepäästöille. Shopify-verkkokauppoja on maailmanlaajuisesti yli miljoona. Vuonna 2018 Shopify poisti käytöstä kaikki omat palvelimet ja siirtyi kokonaan Google Cloudiin. Tämän muutoksen myötä Shopify-alusta on nyt hiilineutraali. Lisäksi Shopify julkisti vastuullisuusohjelman ja -rahaston pienentämään globaalisti hiilijalanjälkeä.

Logistiikan ja lähetysten vaikutukset verkkokaupan hiilijalanjälkeen

Postin ja Gaia Consultingin teettämän tutkimuksen mukaan "Yli 80 prosenttia vaatteiden elinkaaren aikaisista päästöistä syntyy raaka-aineiden tuotannossa ja tuotteiden valmistuksessa. Kuljetusten, kaupan ja käytön yhteenlaskettu osuus on alle 20 prosenttia. Tuotteiden kuljetusreitti valmistusmaasta Suomeen onkin selvityksen mukaan pääpiirteissään samanlainen riippumatta siitä, ostaako kuluttaja tuotteen verkko- vai kivijalkakaupasta. Paljon suurempi merkitys on kuluttajien tekemillä tuotevalinnoilla."

Vaikka logistiikan osuus tuotteen hiilijalanjäljestä on tutkitusti pieni, on sillä isossa mittakaavassa merkitystä. Siksi pyrimme optimoimaan toimintaamme myös logistiikan osalta yhteistyössä kumppaneidemme kanssa.

Weekendbeen varastot sijaitsevat Tallinnassa sekä Vantaalla. Varastomme ovat osa suurempaa varastotoimintaa, jolloin pystymme varmistamaan mahdollisimman tehokkaan ja ekologisen logistiikan. Käytössämme ovat viimeisimmät, ympäristöystävälliset pakkaus- ja lähetystavat kuten täysin muoviton pakkaus sekä hiilineutraali Posti Green-kuljetuspalvelu.

Yksittäisten tilausten kuljetuksesta aiheutuvat päästöt pystymme minimoimaan yhdistämällä lähtevät tilauksemme varasto-operaattorin isoihin runkokuljetuksiin, jolloin asiakaslähetyksemme ovat osa suurempaa kuljetusta.

Suomeen lähtevissä kuljetuksissa käytämme Posti Green -palvelua, jossa kuljetusten päästöt on minimoitu ja jäljelle jäävät päästöt kompensoidaan postin toimesta. Kansainväliset lähetykset kuljetamme DHL:n kuriiripalveluilla. Tarjoamme asiakkaillemme kuljetusvaihtoehtona myös ympäristöystävällisen, uudelleen käytettävän RePack-pakkauksen.

Varastolle ostamiemme tuotteiden kuljetuksesta aiheutuvat ympäristövaikutukset

Pääsääntöisesti verkkokaupassamme olevat tuotteet kulkevat ensin tehtaalta valmistajan keskusvarastoon, joka sijaitsee Euroopassa. Keskusvarastosta suurin osa tuotteista kulkeutuu suoraan Weekendbeen varastoon. Vain pieni osa kulkeutuu ensin maahantuojan varastoon, josta ne siirtyvät Weekendbeen varastoon, joko Vantaalle tai Tallinnaan. Isoimmat kuljetukset liikkuvat laivarahdilla, jolloin yksittäisten tuotteiden logistiikasta aiheutuvat ympäristövaikutukset ovat mahdollisimman pienet.

Ostotoiminnan logistiikasta aiheutuvia päästöjä olisi mahdollista vähentää suurentamalla ennakkoerien määrää, jolloin varastollemme saapuisi isompi erä tuotteita kerralla sen sijaan, että tuotteita valuu pienemmissä erissä ympäri vuotta. Näemme kuitenkin, että ketterällä kysyntään perustuvalla ostotoiminnalla pystymme vähentämään ylimääräisen varaston määrää. Isot, kauden lopussa tapahtuvat alennusmyynnit sotivat kestävyysarvojamme vastaan. Toimintamme kokonaishiilijalanjäljen kannalta näemme, että pystymme kompensoimaan ylimääräiset tavarakuljetukset vähentämällä alennusmyytien tarvetta.

Varastollemme saapuvien tuotteiden ympäristövaikutuksia pyrimme pienentämään hyvällä menekin suunnittelulla sekä logistiikan koordinoinnilla, jotta tuotteiden tarvitsisi siirtyä mahdollisimman vähän turhia matkoja.

Vuonna 2019 poistimme ja kierrätimme saapuvien tuotepakkausten mukana tulleet muovipakkaukset, sillä emme halunneet lähettää asiakkaillemme pakkausten mukana muovia. Testiemme mukaan muovipakkausten poistaminen lisäsi kuitenkin kuljetusten aikana tuotteiden likaantumista, josta aiheutui lisääntyneitä reklamaatiotapauksia ja tuotteiden hävikkiä. Vuonna 2020 palasimme hyödyntämään kuljetuksessa muovipusseja, sillä laskelmiemme mukaan näin saimme pienennettyä hävikkiä ja sitä kautta tuotteiden kokonaishiilijalanjälkeä. 

 

Asiakastilausten kuljetuksen aiheuttamat ympäristövaikutukset

Postin teettämän tutkimusten mukaan vaatteen elinkaaren aikaisista päästöistä 20% syntyy kuljetusten, kaupan ja käytön aiheuttamana ja 80% päästöistä liittyy itse tuotteen valmistamiseen. Siksi on erityisen tärkeää valita vastuullisesti valmistettu vaate, jonka valmistaminen kuormittaa ympäristöä mahdollisimman vähän.

Toisaalta Postin teettämän tutkimuksen mukaan verkkokaupan kuljetusten päästöt eivät eroa juuri muusta kaupasta, sillä kuljetuksesta aiheutuvat päästöt ovat samat riippumatta siitä kuljetetaanko tuote asiakkaan luokse postin välityksellä vai matkustaako asiakas tuotteen luokse kauppaan ja takaisin kotiin. 

Pyrimme minimoimaan asiakastilausten kuljetusten päästöjä pienentämällä palautusprosenttia esimerkiksi hyvillä tuotetiedoilla sekä aktiivisella asiakaspalvelulla, jolla autamme asiakkaitamme oikeanlaisen tuotteiden valinnassa. Vuonna 2020 kokeilimme laajentaa asiakaspalveluamme ulkoisen kumppanin avustuksella, mutta päädyimme ottamaan asiakaspalvelun omaan haltuumme kokeilun jälkeen. Laadukas asiakaspalvelu on meille kunnia-asia ja yksi merkittävimmistä keinoista vähentää palautusprosenttia sekä palautuksista aiheutuvaa hiilijalanjälkeä.

Myös asiakkaamme voivat tehdä osansa valitsemalla tuotteet harkiten ja tilaamalla vain tuotteita, joita haluaa pitää. Meihin kannattaa olla yhteydessä jos tuotteisiin liittyen on pienintäkään kysyttävää. Jos esimerkiksi haluaa kokeilla kotona eri kokoja tai värejä, kannattaa jo kerralla tilata kaksi väriä tai kokoa ja palauttaa ylimääräiset. Tämä on kuljetusten kannalta ympäristöystävällisempää kuin tuotteen vaihtaminen.

Weekendbeen palautusprosentti vuodelta 2020 on noin 20%, joka on yleiseen vaatteiden verkkokauppojen palautusprosenttiin (noin 30-50%) nähden pieni. Olemme iloisia, että asiakkaamme ovat onnistuneet ostoksissaan ja että olemme yhdessä hyvällä viestinnällä onnistuneet pitämään palautusten ja sitä kautta ylimääräisten lähetysten tarpeen pienenä. Kaikki käyttökelpoiset palautetut tuotteet menevät meillä takaisin myyntiin.

Vastuullisten urheilu- ja ulkoiluvaatteiden hankinta

Vastuullisten urheilu- ja ulkoiluvaatteiden vaatteiden löytäminen ja hankinta on yksi ydintoimintojamme. Normaalissa olosuhteissa käymme kaksi kertaa vuodessa urheilu- ja ulkoilualan suurimmilla messuilla ISPOssa, jotka järjestetään Munchenissa, Saksassa. Vuonna 2020 kävimme messuilla vain kerran, sillä toiset messut olivat peruttu koronan vuoksi. Messuja varten Weekendbeen perustajajäsenet matkustivat lentäen paikan päälle. Useimmiten matkaan yhdistetään myös talviloma Alpeilla, jotta paikan päälle matkaamisesta saataisiin kaikki hyöty irti. 

Messuilla tapaamme ja haastattelemme sekä nykyisiä brändejä, että uusia potentiaalisia yhteistyökumppaneita. Kyselemme laajasti brändien vastuullisuustoiminnasta kuten esimerkiksi materiaalihankinnasta, tuotannosta ja vastuullisesta valikoimasuunnittelusta. Usein keskustelemalla saamme tietoomme paljon laajemmin brändien vastuullisuusajattelusta kuin mitä esimerkiksi brändit viestivät nettisivuillaan.

Erilaiset vastuullisuussertifikaatit ovat tärkeitä vastuullisuusviestinnän välineitä, mutta olemme oppineet, että ne ovat usein pienemmille brändeille liian kalliita hankkia. Sertifikaatteja tärkeämpää on kuulla brändien edustajien itse kertomana vastuullisuusarvoista ja miten ne toteutuvat käytännön toiminnassa. Esimerkiksi Picture Organic on kieltänyt työntekijöitään ajamasta yksin autolla töihin vaan työmatkat tulee taittaa kimppakyydeillä, joukkoliikenteellä tai esimerkiksi pyörällä. Aevorin toimistolla taas palaverihuoneiden lämpötilat säädetään automaattisesti osallistujamäärän mukaan.

Pyrimme suosimaan Euroopassa valmistettuja vaatteita, mutta valitettavasti asia ei ole ihan niin mustavalkoinen, että Euroopassa valmistetut vaatteet olisivat suoraan vastuullisempia kuin muualla maailmassa. Esimerkiksi yksi vastuullisimmista valmistajista Patagonia valmistaa tuotteensa poikkeuksetta Aasiassa, sillä tuotannon isojen volyymien takia vaihtoehtoisia tuotantopaikkoja ei Euroopasta löydy. Toisaalta viemällä tuotantoa Aasiaan, Patagonia on kehittänyt paikallista vaatetuotantoa vastuulliseen suuntaan. Patagonian kouluttaessa tehtaita ja valmistajia vastuulliseen valmistukseen, hyötyvät myös pienemmät brändit vastuullisen vaatevalmistuksen osaamisen lisääntymisestä Aasiassa.

Tärkein valintakriteerimme brändin valintaan on sen sitoutuminen kokonaisvaltaisesti vastuulliseen tuotantoon. Kerromme brändiemme valintakriteereistä avoimesti kunkin brändin omalla sivulla.

Weekendbeen vastuullisuuskriteerit

Koko toimintamme perustana on yhteistyö brändien kanssa, joiden toiminnan ydinarvo on vastuullisuus. Tämä tarkoittaa, että näiden brändien tavoitteena on toimia ja valmistaa tuotteita niin vastuullisesti kuin mahdollista. Me Weekendbeellä haluamme helpottaa myös kuluttajien työtä, sillä jokainen meiltä hankittu tuote on varmasti vastuullinen ja hyvä valinta. Käytännössä tämä tarkoittaa:

  • Pyrimme palvelemaan asiakkaitamme yhtä hyvin tavallisessa fyysisessä kaupassa. Hyvällä asiakaspalvelulla autamme asiakkaitamme löytämään juuri oikeat tuotteet, jotta vältytään hukkaostoksilta ja ylimääräisiltä tuotepalautuksilta, jotka rasittavat ympäristöämme.  
  • Kaikki Weekendbee-verkkokaupassa myynnissä olevat tuotteet on valmistettu valvotuissa olosuhteissa, jolloin niiden valmistaminen on mahdollisimman ekologista ja eettistä. Jokaisen tuotteen kohdalta löydät erikseen lisätietoja kyseisen tuotteen vastuullisuudesta ja kriteereistä, joilla olemme tuotteen valinneet verkkokauppaamme.
  • Tuotteillamme on laatutakuu. Meille on ensisijaisen tärkeää tarjota vain ensiluokkaisia tuotteita, jotka kestävät käytössä mahdollisimman pitkään. Jos tuotteessa ilmenee kohtuullisen ajan sisällä normaalista kulumisesta poikkeavaa vikaa, vaihdamme tuotteen uuteen.

 

Toimintamme päästöjen kompensointi vuodelta 2020

Vuoden 2019 osalta kompensoimme toimintamme aiheuttavat päästöt yhteistyössä Karbonautin kanssa. Valitettavasti vuoden 2020 osalta päästökompensaatiosta on tehty haastavampaa, sillä arpajaishallinto tulkitsee tällä hetkellä päästöjen kompensoinnin vastikkeettomaksi rahankeruuksi, jonka takia päästökompensaatiotoiminta on tauolla. Odotamme rauhasssa arpajaishallinnon uutta linjausta asiaan ja hyvitämme vuoden 2020 päästöt myöhemmin kun toiminta on jälleen mahdollista. 

 

Haluatko tietää lisää vastuullisuudestamme tai antaa meille palautetta? Kerromme mielellämme lisää ja kehitämme omaa viestintäämme.


Lisää kommentti

Huomaathan ystävällisesti, että kommentit hyväksytään ennen julkaisemista


Katso myös Bee Good Blogi

Samulin tarina Everesting-haasteesta
Samulin tarina Everesting-haasteesta

08 kesäkuu, 2021 5 min lukuaika

Weekendbeen TestBee Samuli suoritti ystävänsä Akin kanssa Everesting-haasteen huhtikuussa Pyhätunturilla. Everesting tunnetaan vaikeimpana kiipeilyhaasteena maailmassa.

Alkuun homman helppous nauratti, mutta mitkä olivat Samulin ja Akin tunnelmat 22,5 tuntia kestäneen 8848 nousumetrin jälkeen?

Lue Samulin tarina Everesting-haasteesta >

Lue lisää
TOP 7 ekologiset ja eettiset biker shortsit vertailussa
TOP 7 ekologiset ja eettiset biker shortsit vertailussa

04 kesäkuu, 2021 4 min lukuaika

Kesän ehdoton hitti, bike shortsit tai biker shortsit eli pyöräilyshortsit, sopivat kaikkeen muuhunkin kuin pyöräilyyn!

Weekendbeen TestBeet Anna ja Ida kokeilivat 7 eri mallia ja kertovat, miten nämä ekologiset ja eettiset bikerit eroavat toisistaan, sekä mitä mallia he suosittelevat eri käyttötarpeisiin.

Lue vertailuartikkeli suosituimmista, vastuullisesti valmistetuista biker shortseistamme ja löydä paras malli itsellesi.

Lue lisää
Otatko #beefrogplogging haasteen vastaan?
Otatko #beefrogplogging haasteen vastaan?

25 toukokuu, 2021 2 min lukuaika

Weekendbee ja Népra haastavat sinut lähtemään roskalenkille kanssamme!

Ota haaste vastaan ja lähde roskakävelylle tai ploggaammaan, ja jaa roskaseikkailusi somessa käyttäen #beefrogplogging. Kaikkien haasteeseen osallistuneiden kesken arvomme 100€ lahjakortteja Weekendbeen ja Népran verkkokauppoihin.

Lue lisää #beefrogplogging haasteesta ja liity roskavoimiimme, jotta pääsemme yhdessä nauttimaan roskattomasta kesästä!

Lue lisää