0

Ostoskorisi on tyhjä

12 marraskuu, 2020 2 min lukuaika

Kaikki me joogaa harrastavat tai joskus kokeilleet tietävät sen epämiellyttävän tunteen kun kädet tai jalat lähtevät lipsumaan kesken asanan. Lipsuminen tekee jo haastavista flow-sarjoista entistäkin haastavampia ja voi aiheuttaa myös joogavammoja, joten ylimääräistä lipsumista kannattaa välttää.

 

Kokosimme Manduka-joogamatto ja -varustemerkin avustuksella ohjeistuksen, miten voit vähentää lipsumista joogaharjoituksen aikana.

1. Oikea tekniikka estää lipsumista

Esimerkiksi alaspäin katsovassa koirassa painon jakaminen tasaisesti sekä jaloille, että käsille estää lipsumista. Myös sormien ja varpaiden levittäminen auttaa tasapainon jakautumisessa. Pienetkin muutokset asentoihin voivat auttaa lipsumisen estämisessä, joten kysythän apua joogaopettajaltasi, jos koet paljon lipsumista jossakin tietyssä asanassa.

Oikea tekniikka on tärkeää myös joogavammojen estämisessä, joten jos koet jonkin asanan epämiellyttävänä tai se aiheutta sinulle kipua, kysy aina apua joogaohjaajaltasi oikean tekniikan löytämiseksi.  

2. Aktivoi keskivartalosi

Aktiivinen keskivartalo auttaa pitämään oikean linjauksen asanoissa, joka puolestaan auttaa estämään lipsumista.
Keskivartalon pitäminen rentona aiheuttaa myös painetta nivelille sekä muihin vartalon kohtiin, jotka joutuvat tekemään tarpeettoman paljon työtä. Keskivartalon voimaa voit treenata joogaharjoituksen aikana vetämällä napaa sisään uloshengityksen lopuksi. 

3. Mitä enemmän käytät mattoa, sitä vähemmän se lipsuu

Uusilla joogamatoilla on taipumusta lipsua ensimmäisten käyttökertojen aikana ennen kuin sen materiaali muotoutuu käyttöä varten. Miten nopeuttaa tätä? Harjoittelemalla enemmän! 

 

4. Puhdista matto oikein

Tavalliset puhdistusaineet ja esimerkiksi vartalon pesuaineet jättävät jälkeensä usein kalvon, joka voi tehdä joogamatostasi lipsuvamman. Siksi suosittelemme puhdistamaan maton vain joogamaton puhdistukseen soveltuvilla pesuaineilla.

Joogamatto tulisi puhdistaa kostealla liinalla pyyhkimällä sekä joogamaton puhdistukseen soveltuvalla pesuaineella. Ethän laita mattoasi pesukoneeseen tai upota sitä veteen esimerkiksi suihkussa.

5. Vältä vartalovoiteiden ja -öljyjen käyttöä ennen joogaharjoitustasi

Erilaiset vartalonhoitotuotteet voivat päätyä mattosi pintaan joogaharjoituksen aikana ja tehdä siitä lipsuvamman. 

 

6. Käytä joogapyyhettä

Erityisesti paljon hikoilua aiheuttavissa harjoituksissa suosittelemme joogapyyhkeen käyttöä, jotta harjoitus olisi sinulle mahdollisimman miellyttävä. Pyyhe auttaa ehkäisemään lipsumista imemällä kosteuden. Lisäksi pyyhkeen käyttö suojaa mattoa hien kuluttavalta vaikutukselta ja pitää mattosi paremmassa kunnossa pidempään. Pyyhkeen käyttö lisää myös harjoituksesi hygieenisyyttä, sillä pyyhe on helpompi pestä jokaisen harjoituksen jälkeen kuin matto. 

 

Tutustu laajaan valikoimaamme Mandukan joogamattoja ja -tarvikkeita.


Lisää kommentti

Huomaathan ystävällisesti, että kommentit hyväksytään ennen julkaisemista


Katso myös Bee Good Blogi

Miten Samulin ja Akin Everesting-haaste lopulta onnistui?
Miten Samulin ja Akin Everesting-haaste lopulta onnistui?

06 toukokuu, 2021 4 min lukuaika

Kaksi ystävää, 8848 nousumetriä ja 22,5 tuntia. Samuli ja Aki suorittivat huhtikuussa maailmankuulun Everesting-haasteen Pyhätunturilla, jonka Fiia taltioi Weekendbeen kanaviin.

Miten haaste lopulta onnistui? Suosiko sää haasteen suorittajia? Millainen tunnelma vallitsi rinteessä? Mitkä olivat suurimmat haasteet matkan varrella? Pysyivätkö Samuli ja Aki ennalta arvioidussa suoritusajassa? Mitkä olivat tunnelmat 22,5 tuntia kestäneen noususuorituksen jälkeen?

Tässä artikkelissa tunteet vaihtelevat epätoivosta ja huonosta olosta, iloon, nauruun ja onnistumisen tunteeseen. "Ai ettien että, mikä reissu!"

Lue lisää
Jotta talvi tulisi jatkossakin
Jotta talvi tulisi jatkossakin

01 huhtikuu, 2021 3 min lukuaika

Miten seikkailla ja kokea uutta vähäpäästöisemmin, jotta talvi tulisi jatkossakin?

Kulunut talvi on ollut poikkeuksellisen runsasluminen ympäri Suomen. Aurinkoiset keväthanget kimaltavat kirkkaana mielessä, sillä lunta on riittänyt niin laduilla, rinteissä kuin pulkkamäissä usean kuukauden ajan. ⁠

Tämä talvi muistuttakoon meitä siitä, mitä talvet voivat meille parhaimmillaan tarjota ja miksi meidän tulee yhdessä toimia, jotta lumisia talvia tulisi jatkossakin.⁠ 

Lue POWin pitkäaikaisen lähettilään Aino Huotarin vinkit, kuinka me kaikki lumiurheilulajeja rakastavat voimme yhdistää voimamme talvien pelastamiseksi. 

Lue lisää
Samulin ja Akin Everesting-haaste: hiihtävät Pyhätunturin päälle 34 kertaa!
Samulin ja Akin Everesting-haaste: hiihtävät Pyhätunturin päälle 34 kertaa!

22 maaliskuu, 2021 3 min lukuaika

Samulin, Akin ja Fiian yhteinen Everesting-projekti toteutuu huhtikuun alussa. Samuli ja Aki aikovat hiihtää Pyhätunturin päälle 34 kertaa ja Fiia kuvaa haasteesta mini-dokumentin. ⁠

Tervetuloa seuraamaan kun Aki & Samuli nousevat rinnettä ylös laskettelusukset jalassa tosissaan muttei vakavasti.

Tutustu tiimiin! >>>

Lue lisää